Selasa, 8 September 2015

HATI , AKAL & NAFSU

Akal : Hati.. kenapa kau menangis?

Hati : Takde ape.. Saje je...sebab dah lame tak nangis camnie... ( sambil tersenyum)

Akal : Jangan nak tipu la.. macam la aku baru kenal kau setahun dua, mesti ada sebab.. cerita la.. mana tau aku boleh tolong...

hati : betul takde apa...  cuma kadang2 hati cuba untuk jadi kuat, hati cuba untuk jadi seorang yang sabar dan lemah lembut . tapi tak boleh.. hati tak kuat.. hati tewas ngn nafsu sendiri dan akhirnya hati juga yang terkulai..

Nafsu : Hati , jangan la salahkan aku semata , sebab aku dijadikan allah memang untuk mengoda setiap makhluk di muka bumi ini. memang itu tugas aku. aku menjalankan tugas yang diberi.

Akal : betul ,hati aku bersimpati dengan kau. macam mana pon kau kena juga kuat.. tak boleh lemah, kuat kan iman kau.. allah menguji setiap hamba yang dikasihi.

Hati : ya, itu yang tuan aku cuba lakukan.. aku kena kuat untuk tuan aku walaupon hati sendiri tersunggur dan tak sanggup tengok nasib tuan aku, kena kuat juga..

dalam hati, aku tak kuat ya allah, kau kuatkan la hati aku.. izinkan aku berbicara dengan hatiku sendiri.. hati ku dah penat menagis... kau permudahkan la tuan ku ya allah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan